nuffnang ads

Feb 27, 2018

Rindu suasana rumah tok

Masa ni baru lepas makan satay 8 cucuk ja.tu pun dah kenyang.

Aku baru sudah baca entri lama aku pasal NAT.tiba tiba teringat rumah tok.rindu sangat.dulu dan la ni tak sama lagi.sebab pakngah dah ambik alih rumah tok.

La ni tok dah pindah terus dok rumah makjang.rasanya macam bertahun dah.tak pasti la..
Aku macam sedih la rumah tok dah tak macam dulu.

Dulu masa pakngah tak ambik alih.rumah tok boleh bebas keluaq masuk.sapa sapa pun boleh pi tidoq sana.
banyak tahun kami sekeluarga beraya kat perlis rumah tok.
Ada sekali tu aku pasang pelita bagi tok tengok.ada sekali kami balik perlis.kakina tanya pelita sapa dok sandaq kat dinding.
Tok akan kata tu pelita paeh..

Dok rumah tok kami bebas duduk banyak hari.boleh jalan jalan.boleh mandi ayaq terjun.boleh berjoging.boleh jalan jalan pi nat.pasar malam.boleh jalan jalan pi muzium.tasik melati dan banyak lagi lah.

Petang petang masa ada moto mesti kami pi ronda.aku selalu ronda dengan kakina.kami ronda masuk kampung siam.

Tiap kali balik perlis.aku selalu berangan nak bawa barang tretment muka atau rambut.macam sheet mask..hair tretment..camtu la.

Tapi selalu tak pernah nak jadi plan aku tu sebab aku bukan pekerja tetap.faham ja lah bab duit.

Sebab apa aku rasa rumah tok tempat yang sesuai untuk happykan diri aku dengan sheet mask apa semua tu.sebab aku rasa tenang kat sana.rasa bebas.sana memang takdak sapa sapa mai kecuali saudara dok perlis.

Aku rasa macam relaks ja kalau dok rumah tok buat tretment sendiri macam tu.syok..tenang..bebas...

Tapi...tu dulu la.
La ni dah berbeza tak sama macam dulu semenjak pakngah ambik alih rumah tok dan bagi amaran tak bagi sesiapa masuk kawasan rumah tok lagi.
TAMAK!!!

Aku rindu sangat suasana rumah tok.malam malam tenang ja layan tv.kalau ada cerita lawak lagi aku suka.
Kadang kadang tengok dengan mak.tok dan arwah paksu.

Rindu nak bakaq ikan depan rumah untuk menu tengah hari kami atau mengai ikan puyu balik masak gulai ikan puyu makan sama sama dengan tok kat meja dapuq.

petang petang sebelum aku dan mak sapu daun kering dan bakar.aku kutip bunga jejarum warna oren atau kuning pastu susun atas kepala.buat rantai.cincin dan gelang..

Tiap petang bila teduh ja kami tak lepas peluang merakam suasana keliling rumah.keliling rumah tok aku ada bendang.

Tapi la ni tiap kali balik.kami hanya lalu dan berhenti di depan jalan rumah tok ja.sambil tengok dengan pandangan sayu dan teramat rindu.terlalu banyak kenangan kat situ.

Semuanya menjadi kenangan manis kami..

Sekian berita tamat

No comments: